بی حجابی، یک بیماری روانی psychologic یا یک نظر شخصی نظر ۴ انجمن علمی-پزشکی را در این رابطه بخوانید

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
روانی

به‌تازگی حکم یکی از هنرمندان کشور مبنی‌بر وجو اختلال روانی به‌دنبال اتهام «بی حجابی در انظار عمومی» در رسانه‌های فراگیر به شکلی گسترده منتشر شده که واکنش ۴ انجمن علمی در حوزه سلامت روان را در پی داشته‌است.آنها به‌کار بردن عنوان تشخیصی «بیماری روحی و شخصیت ضدخانواده» را غیر علمی دانسته و هشدار دادند که بکارگیری تشخیص روانپزشکی برای تنبیه، پیامدهای جبران‌ناپذیری خواهدداشت.

نظر روسای ۴ انجمن علمی در رابطه با رای دادگاه چیست؟

به گزارش نیتروطب از سلامت نیوز چهار انجمن علمی در بخشَ سلامت و روان طی نامه ای به رییس قوه قضا از برچسب زدن به رفتارها با عنوان تشخیصی روانپزشکی انتقاد کرده و تاکید کردند:

همان‌گونه که تشخیص سایر بیماری‌ها در صلاحیت پزشکان است نه قضات، تشخیص اختلال روانی در صلاحیت روانپزشک است نه قاضی؛ در این نامه که به دلیل حکم‌هایی که تازگی برای برخی هنرمندان کشور صادر شده به رییس قوه قضاییه نوشته‌شده، آمده است: عنوان تشخیصی «بیماری روحی و شخصیت ضدخانواده» عنوانی غیرعلمی و غریب و به کارگیری آن برای اهل فن ناباورانه است.
به‌تازگی حکم یکی از هنرمندان کشور با اتهام «بی حجابی در انظار عمومی» در رسانه‌های فراگیر به شکلی گسترده منتشر شده و به‌طور رسمی مورد تکذیب قرار نگرفته است.

در متن حکم آن طور که تصویر آن در رسانه‌ها منتشر شده چنین آمده‌است: «با مراجعه به مرکز رسمی روانشناسی و مشاوره نسبت به درمان بیماری شخصیت ضداجتماعی (نیاز به دیده‌شدن از طریق عدم رعایت قانون عمومی و رفتارهای نابه‌هنجار و ضداجتماعی ) به صورت هر دو هفته یک بار اقدام و گواهی سلامت خود را در پایان دوره درمان ارایه نماید».
در مورد دیگری نیز بر اساس خبر مندرج در رسانه‌های رسمی، محکومیت هنرمند مشهور کشور در ارتباط با اتهام مستند به نوع پوشش چنین بوده است: «هر هفته یک بار با مراجعه به مرکز رسمی مشاوره و روانشناسی نسبت به درمان «بیماری روحی و شخصیت ضدخانواده» اقدام و در پایان دوره‌ی درمان، گواهی سلامت خود را اریه نماید».

 

با توجه به ارتباط موضوع با رشته های روانپزشکی و روانشناسی موارد زیر به استحضار میرسد:

  1. آنچه در متن حکم به عنوان استدلال تشخیص یک بیماری به نام شخصیت ضداجتماعی بیان شده، متناسب، منطقی و قانع‌کننده نیست. هم‌چنین عنوان تشخیصی «بیماری روحی و شخصیت ضدخانواده» عنوانی غیرعلمی و غریب و به‌کارگیری آن برای اهل فن ناباورانه است.
  2. تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روانپزشک است نه قاضی؛ همان‌گونه که تشخیص سایر بیماری ها در صلاحیت پزشکان است نه قضات.
  3. ارجاع افراد به مراکز روانشناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخاب‌های فردی آنها متعارض با اصل خودمختاری به عنوان یکی از اصول اخلاقی این حرفه است.
  4. از برچسب‌زدن به رفتارهای مردم با عناوین تشخیصی روانپزشکی باید پرهیز نمود. چنین برخوردی هم از جهت گسترش و برجسته‌سازی «انگ بیماری‌های روانی» در ذهن جامعه نتیجه‌ای ناخوشایند خواهدداشت و هم به تشدید خودداری مردم نیازمند درمان از پیگیری درمان ضروری خود، دامن خواهدزد و بر مانع اجتماعی دسترسی به خدمات سلامت روان خواهدافزود.
  5. سو استفاده از روانپزشکی/ روانشناسی تاریخی طولانی و تاسف‌بار دارد. برچسب زدن بر برده‌های نافرمان با تشخیص روانپزشکی در ایالات متحده آمریکا و حبس طولانی‌مدت مخالفان کمونیسم در بیمارستان‌های روانی شوروی تنها دو نمونه از موارد سو استفاده از روانپزشکی/ روانشناسی در تاریخ بشر است.

به‌کارگیری تشخیص روانپزشکی برای تنبیه مردم، صورتی از چنین سوءاستفاده ای است و پیامدهای جبران‌ناپذیری چه از نظر نقض کرامت انسان‌های هدف تحقیر، چه از زاویه‎‌ی آسیب‌دیدن جایگاه اجتماعی مبتلایان به اختلال‌های سلامت روان در جامعه، چه از نظر دشوارتر شدن ارایه‌ی خدمت سلامت روان به نیازمندان، و چه از بابت خدشه‌دارشدن وجهه روانپزشکی و روانشناسی کشور در جهان به دنبال دارد.

انجمن‌های علمی زیر از جناب‌عالی تقاضا دارند برای اصلاح پیامدهای فردی و عمومی چنین حکم‌هایی دستور مقتضی صادر فرمایید. امید است با پیگیری و تلاش شما حساسیت در قبال سو استفاده از روانپزشکی/ روانشناسی در بدنه‌ی قوه‌ی محترم قضاییه نهادینه و برکات آن نصیب جامعه و کشور شود. این انجمن‌ها مانند همیشه آماده اند در مسیر رشد و تعالی همه نظامات مرتبط با سلامت روان عمومی و از جمله حقوق مردم در ارتباط با بیماریهای روانپزشکی، وظیفه مشورتی و کارشناسی خود را ایفا نمایند.

  • دکتر مجید صادقی : رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران
  • دکتر احمدعلی نوربالا : رئیس انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران
  • دکتر بهروز دولتشاهی : رئیس انجمن علمی رواندرمانی ایران
  • دکتر حمیدرضا پورشریفی:رئیس انجمن روانشناسی ایران

روانی