مقابله با علت اصلی مرگ و میر در زایمان با یک طرحی جهانی

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
زایمان

 سازمان جهانی بهداشت طرحی جهانی برای مقابله با علت اصلی مرگ و میر در زایمان صادر می کند.

به گزارش از نیتروطب، سازمان بهداشت جهانی  امروز اولین نقشه راه خود را برای مقابله با خونریزی پس از زایمان (PPH) – که به عنوان خونریزی بیش از حد پس از زایمان تعریف می شود – منتشر کرد که سالانه میلیون ها زن را تحت تاثیر قرار می دهد و علت اصلی مرگ و میر مادران در جهان است. علیرغم قابل پیشگیری و درمان بودن، PPH هر سال منجر به مرگ حدود ۷۰۰۰۰ نفر می شود. برای کسانی که زنده می مانند، می تواند باعث ناتوانی ها و آسیب های روانی شود که سال ها طول می کشد.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: خونریزی شدید در زایمان یکی از شایع ترین علل مرگ و میر مادران است، اما بسیار قابل پیشگیری و درمان است. این نقشه راه جدید مسیری رو به جلو به سوی جهانی ترسیم می کند که در آن زنان بیشتری تولدی ایمن و آینده ای سالم در کنار خانواده های خود داشته باشند.

هدف نقشه راه کمک به کشورها برای رسیدگی به تفاوت های فاحش در نتایج بقا از PPH است که منعکس کننده نابرابری های عمده در دسترسی به خدمات بهداشتی ضروری است. بیش از ۸۵ درصد مرگ و میر ناشی از PPH در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا اتفاق می افتد. عوامل خطر عبارتند از کم خونی، ناهنجاری های جفت و سایر عوارض بارداری مانند عفونت ها و پره اکلامپسی.

بیشتر بخوانید: عفونت ادراری در بارداری، عفونتی پنهان اما خطرناک

بسیاری از عوامل خطر را می توان در صورتی مدیریت کرد که مراقبت های دوران بارداری با کیفیت، از جمله دسترسی به سونوگرافی، در کنار نظارت موثر در ساعات پس از تولد وجود داشته باشد. اگر خونریزی شروع شود، باید به سرعت شناسایی و درمان شود. با این حال، اغلب اوقات، مراکز بهداشتی فاقد کارکنان مراقبت های بهداشتی یا منابع لازم، از جمله کالاهای نجات دهنده مانند اکسی توسین، ترانگزامیک اسید یا خون برای انتقال خون هستند.

دکتر پاسکال آلوتی، مدیر بهداشت جنسی و باروری و HRP سازمان جهانی بهداشت، گفت: رسیدگی به خونریزی پس از زایمان نیازمند رویکردی چند جانبه است که بر پیشگیری و واکنش متمرکز باشد – پیشگیری از عوامل خطر و دسترسی فوری به درمان‌ها در صورت نیاز – در کنار تلاش‌های گسترده‌تر برای تقویت حقوق زنان. ، برنامه ویژه سازمان ملل در زمینه توسعه تحقیقات و آموزش در تولید مثل انسان. هر زن، صرف نظر از جایی که زندگی می‌کند، باید به مراقبت‌های زایمانی با کیفیت بالا، با کارکنان بهداشتی آموزش‌دیده، تجهیزات ضروری و قفسه‌هایی که با کالاهای مناسب و مؤثر مجهز شده‌اند، دسترسی داشته باشد – این برای درمان خونریزی پس از زایمان و کاهش مرگ‌ومیر مادران ضروری است.»

بیشتر بخوانید: دیابت بارداری | ۲ نوع، نحوه تشخیص، درمان و عوارض

زایمان دردناک

درباره نقشه راه نقشه راه از طریق مشاوره های گسترده با مشارکت بیش از ۱۳۰ متخصص در زمینه های مختلف تهیه شد، در حالی که اجرای آن توسط یک کمیته راهبری بین رشته ای هدایت می شود. WHO و شرکای آن، پشتیبانی فنی تخصصی را به کشورها ارائه خواهند داد تا دستورالعمل های جهانی را با سیاست های ملی تطبیق دهند، از جایی که بیشترین بار مرگ و میر مادران وجود دارد. WHO مشارکت و تعهدات چندین شریک از جمله آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID)، بنیاد بیل و ملیندا گیتس، تسهیلات مالی جهانی، MSD برای مادران، Unitaid، فدراسیون بین المللی زنان و زایمان (FIGO) را تایید می کند.

 با دنبال کردن ما در فضای مجازی ( کانال تلگرام،کانال ایتا) می توانید از آخرین اخبار سلامت، تخفیف‌ها و رویداد های مهم باخبر باشید.