مولتی ویتامین روزانه حافظه را در افراد مسن تقویت می کند؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
مولتی ویتامین

مصرف مولتی ویتامین  و مکمل‌های غذایی یکی از نیازهای روزانه‌ی هر فرد در هر سنی است؛ با افزایش سن، حافظه و مهارت‌های تفکر کاهش می‌یابد. سبک زندگی – مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و تعامل اجتماعی – ممکن است به پیشگیری از دمانس کمک کنند. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف مولتی‌ویتامین یا سایر مکمل‌های غذایی ممکن است به محافظت از تفکر و حافظه کمک کند؛ اما تعداد کمی از مطالعه‌ها در مقیاس بزرگ به طور مستقیم چگونگی تاثیر مکمل‌های غذایی بر سلامت شناختی در کهن‌سالان را بررسی کرده‌اند. آزمایش‌های بالینی تا به امروز نتبجه‌های متفاوتی را نشان داده‌است. با نیتروطب همراه باشید تا با نتیجه‌ی این پژوهش آشنا شوید.

آیا مولتی ویتامین ها در دمانس تاثیرگذارند؟

یک تیم پژوهشی به رهبری دکتر آدام ام. بریکمن از دانشگاه کلمبیا برای آزمایش این ایده اقدام کردند. مطالعه‌ی آن‌ها شامل بیش از ۳۵۰۰ داوطلب ۶۰ ساله و بالاتر بود. اکثر آن‌ها (۹۴%) سفیدپوست بودند و بیش از نیمی از آن‌ها (۵۶%) مدرک دانشگاهی داشتند؛ شرکت‌کنندگان به طور تصادفی برای دریافت روزانه یک مولتی ویتامین یا یک قرص دارونما تقسیم شدند، نه آنها و نه محققان نمی‌دانستند چه نوع قرصی به آنها داده شده‌است.
هنگامی که مطالعه شروع شد، شرکت‌کنندگان یک سری تست‌های آنلاین مبتنی بر وب را برای ارزیابی توانایی‌های شناختی خود انجام دادند؛ سپس آزمایش‌ها سالانه به مدت سه سال تکرار شد. نتایج در مجله آمریکایی تغذیه بالینی در ۲۴ می ۲۰۲۳ منتشر شد.

دکتر بریکمن در رابطه با این تحقیق گفت: در پایان سال اول، داوطلبانی که روزانه مولتی‌ویتامین مصرف می‌کردند، در آزمون حافظه‌ی فوری در مقایسه با گروه دارونما، نمره‌های بالاتری داشتند. این آزمون شامل مشاهده‌ی مجموعه‌ای از ۲۰ کلمه، هر بار، به مدت سه ثانیه بود.

بلافاصله پس از آن، از مردم خواسته شد تا هر تعداد کلمه را که می‌توانند به خاطر بسپارند، کلید بزنند؛ در گروه مولتی‌ویتامین، به‌طور میانگین حدود ۷.۱ کلمه به ۷.۸ کلمه پس از سال اول بهبود یافت و در گروه دارونما از حدود ۷.۲ کلمه به حدود ۷.۶ کلمه تغییر کرد. بهبود نمره در گروه مولتی‌ویتامین ادامه یافت اما نسبت به گروه دارونما در سال دوم و سوم مطالعه افزایش معنی‌داری نداشت. سایر آزمون‌های شناختی تفاوت معناداری بین گروه ها نشان نداد.

به طور مشخص، شرکت‌کنندگانی که سابقه‌ی بیماری قلبی-عروقی داشتند، در شروع مطالعه در مقایسه با داوطلبانی که چنین سابقه‌ای نداشتند، نمره‌ی حافظه‌ی فوری پایین‌تری داشتند؛ اما پس از یک سال مصرف مولتی‌ویتامین، نمره‌ی مبتلایان به بیماری قلبی-عروقی به طور قابل توجهی بهبود یافت و با افراد بدون بیماری قابل مقایسه شد.

این یافته‌ها، یک مطالعه‌ی مرتبط، با حمایت NIH، را که در سال گذشته منتشر شد، اصلاح می‌کند. این مطالعه، بر روی بیش از ۲۲۰۰ فرد ۶۵ ساله و بالاتر نشان داد که مصرف یک مولتی‌ویتامین روزانه، مقیاس وسیعی از عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد، به همین ترتیب، بهبودها در بیماران قلبی-عروقی بارزتر بود.

مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی ممکن است ریزمغذی‌های پایین‌تری داشته‌باشند که مولتی‌ویتامین‌ها ممکن است آن‌ها را اصلاح کنند، اما ما در حال حاضر نمی‌دانیم که چرا این تاثیر در این گروه قوی‌تر است.

او افزود: «پیری شناختی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های سلامتی برای افراد مسن است، و این مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است یک راه ساده و ارزان برای کمک به سالمندان وجود داشته‌باشد که کاهش حافظه را کاهش دهد.

تحقیق‌های بیشتری برای مطالعه‌ی جمعیت‌های متنوع‌تر و تعیین دقیق اینکه کدام ریزمغذی‌ها ممکن است در محافظت از حافظه نقش داشته باشند، مورد نیاز است.