WHO برای پیشگیری از خودکشی راه جدیدی را درسال ۲۰۲۳ معرفی کرد

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
پیشگیری از خودکشی

به گزارش نیتروطب ،امروز سازمان جهانی بهداشت (WHO) دو منبع طراحی‌شده برای تقویت تلاش‌های پیشگیری از خودکشی را راه‌اندازی می‌کند؛ پیشگیری از خودکشی، منبعی برای متخصصان رسانه (به‌روزرسانی ۲۰۲۳) و یک خلاصه سیاست در مورد جنبه‌های بهداشتی جرم‌زدایی از خودکشی و اقدام به خودکشی را توضیح می‌دهد.

خودکشی یک مشکل عمده‌ی بهداشت عمومی است و هر سال بیش از ۷۰۰۰۰۰ نفر جان خود را می‌گیرد؛ این چهارمین عامل مرگ‌ومیر در بین ۱۵ تا ۲۹ سال است. هر از دست دادن زندگی، نه تنها به خودی خود غم‌انگیز است، بلکه تاثیر عمیق و ویرانگری بر خانواده‌ها و کل جامعه دارد.

خودکشی می‌تواند به  چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی متعدد، پیچیده و متقاطع مرتبط باشد، از جمله محرومیت از حقوق اولیه‌ی بشر و دسترسی به منابع و هم‌چنین رویدادهای استرس‌زای زندگی مانند از دست دادن معیشت، کار یا فشارهای تحصیلی….

 جرم زدایی از خودکشی و اقدام به خودکشی

خودکشی و اقدام به خودکشی در قانین حداقل ۲۳ کشور در سراسر جهان جرم‌انگاری شده است و اقدام به خودکشی هم‌چنان در برخی از آن‌ها مجازات می‌شود. جرم انگاری خودکشی محیطی را تداوم می‌بخشد که سرزنش را نسبت به کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند تقویت می‌کند و افراد را از کمک به‌موقع به دلیل ترس از عواقب قانونی و انگ باز می‌دارد.

با تکیه بر تجربه‌ی کشورهایی که به‌تازگی اقدام به خودکشی و خودکشی را غیرقانونی کرده‌اند، از جمله گویان، پاکستان و سنگاپور، خلاصه‌ی سیاست سازمان جهانی بهداشت در مورد جنبه‌های بهداشتی جرم‌زدایی از اقدام به خودکشی و خودکشی، توصیه‌هایی را برای سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران ارایه می‌کند و تصمیم‌گیرندگان دیگری که اصلاحات در این زمینه را مد نظر دارند.

 ترویج گزارش مسئولانه در مورد خودکشی ویرایش چهارم پیشگیری از خودکشی

منبعی برای متخصصان رسانه، که با همکاری انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی تهیه شده‌است، شواهد فعلی را در مورد تاثیر گزارش رسانه‌ای از خودکشی خلاصه می‌کند و راهنمایی‌های عملی را برای متخصصان رسانه در مورد چگونگی ارایه می‌کند؛ گزارش خودکشی مسوولانه پوشش رسانه‌ای خودکشی ابزار مهمی در تلاش‌های جمعی ما برای پیشگیری از خودکشی است. .دکتر الکساندرا فلیشمن، دانشمند سازمان جهانی بهداشت گفت: با استفاده از این منبع، متخصصان رسانه می‌توانند از طریق گزارش دقیق، مناسب و همدلانه در مورد خودکشی، رفتارهای تقلیدی را به حداقل برسانند و مردم را تشویق به جست‌وجوی کمک حیاتی کنند.

خوکشی

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در تقویت یا تضعیف تلاش‌های پیشگیری از خودکشی ایفا کنند. برای مثال، شواهد نشان می‌دهد که افراد آسیب‌پذیر (مانند کسانی که سابقه‌ی تلاش یا افکار خودکشی دارند، یا کسانی که در معرض خودکشی قرار گرفته‌اند) در معرض خطر افزایش رفتارهای تقلیدی به دنبال گزارش‌های رسانه‌ای از خودکشی هستند – به ویژه اگر پوشش گسترده باشد. برجسته، هیجان انگیز، به صراحت روش خودکشی را توصیف می‌کند، خودکشی را عادی جلوه می‌دهد، یا افسانه‌های رایج در مورد خودکشی را تداوم می‌بخشد. این منبع راهنمایی در مورد چگونگی اطمینان از اینکه گزارش خودکشی دقیق و مناسب است ارایه می‌دهد.

این منبع همچنین شواهد فزاینده‌ای را نشان می‌دهد که گزارش‌های متمرکز بر بقا و تاب‌آوری می‌تواند منجر به رفتارهای تقلیدی مثبت شود و می‌تواند به پیشگیری از خودکشی کمک کند. هم‌چنین راهنمایی‌هایی را در مورد چگونگی گزارش داستان‌های مربوط به بهبودی و سلامت روانی و عاطفی ارایه می‌دهد.