WHO در مقابله با سیگار با سیاست MPOWER

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
سیگار

گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که ۵.۶ میلیارد نفر، ۷۱٪ از جمعیت جهان، اکنون با حداقل یک سیاست برای کمک به نجات جان آن‌ها از دخانیات کشنده محافظت می‌شوند که این آمار پنج برابر بیشتر از سال ۲۰۰۷ است؛ با ما در گزارش نیتروطب از  WHO همراه باشید.

در ۱۵ سال گذشته که برنامه‌ی کنترل سیگار MPOWER WHO در سطح جهان معرفی شد، میزان مصرف سیگار کاهش یافته‌است؛ تخمین زده می‌شود که ۳۰۰ میلیون سیگاری نیز طی این مدت به آمار اضافه شده است.

محیط‌های عاری از دود به مردم کمک می‌کند تا هوای پاک تنفس کنند و مردم را در برابر دود کشنده‌ی دست دوم محافظت می‌کند؛ به سیگاری‌ها انگیزه می‌دهد تا سیگار را ترک کنند، سیگار کشیدن را غیرعادی جلوه می‌دهد و به جلوگیری از شروع سیگار یا استفاده از سیگار الکترونیکی توسط جوانان کمک می‌کند.

مایکل آر. بلومبرگ، سفیر جهانی بیماری‌های غیرواگیر و موسس سازمان جهانی بهداشت گفت: «در حالی که نرخ استفاده از سیگار در حال کاهش است، به دلیل کمپین‌های بازاریابی بی‌امان توسط صنعت دخانیات، سیگار هم‌چنان عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان است. خیریه‌های بلومبرگ تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند، اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود. با کمک به کشورهای بیشتری در اجرای سیاست‌های هوشمند، با حمایت افکار عمومی و علم، می‌توانیم سلامت عمومی را بهبود بخشیم و جان میلیون‌ها نفر را نجات دهیم.»
این گزارش WHO در مورد اپیدمی جهانی دخانیات، با حمایت خیریه بلومبرگ، بر محافظت از مردم در برابر دود دست دوم متمرکز شده‌است و نشان می‌دهد به‌تقریب ۴۰٪ از کشورها اکنون مکان‌های عمومی سرپوشیده‌ی عاری از دود دارند.

هم‌چنین بخوانید:کدام یک از دخانیات سمی‌تر است؟ ۱۱ خطر در کمین آن!

این گزارش پیشرفت کشور در کنترل دخانیات را رتبه‌بندی می‌کند و نشان می‌دهد که دو کشور دیگر، موریس و هلند، به بهترین سطح در MPOWER دست یافته‌اند، موفقیتی که تنها برزیل و ترکیه تا به حال به آن دست یافته‌اند.
دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO گفت: «این داده‌ها نشان می‌دهد که به آرامی، سیاست‌های مبتنی بر شواهد  WHO مردم بیشتری را از ضررهای سیگار محافظت می‌کند.»  ایشان موریس برای تبدیل شدن به اولین کشور در آفریقا و هلند به دلیل تبدیل شدن به اولین کشور در اتحادیه‌ی اروپا که بسته‌ی کامل سیاست‌های کنترل دخانیات WHO را در بالاترین سطح اجرا می کند، تبریک گفت و افزود: سازمان جهانی بهداشت آماده حمایت از همه‌ی کشورها برای پیروی از الگوی آن‌ها و محافظت از مردم خود در برابر این بلای مرگبار است.
آقای پراویند کومار جوگناوث، نخست وزیر جمهوری موریس نیز در ارتباط با این موضوع گفت:« با تعهد سیاسی قوی، ما پیشرفت زیادی در سیاست‌های کنترل دخانیات در موریس داشته‌ایم؛ این کشور استراتژی MPOWER را اتخاذ کرده و قاطعانه به سمت کشوری عاری از دود در حال حرکت است».
Maarten van Ooijen، وزیر بهداشت، رفاه و ورزش هلند گفت:« سازمان‌های جامعه مدنی، کارشناسان بهداشت و متخصصان پزشکی، نیروهای محرکه‌ی قوی در پشت هر آن‌چه که ما در رابطه با کنترل دخانیات در هلند به دست می‌آوریم، هستند؛ آن‌ها سزاوار اولویت اول در قدردانی سازمان جهانی بهداشت هستند؛ هرچند ما در حال کاهش شیوع مصرف سیگار و بهبود سیاست کنترل سیگار هستیم. ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا سال ۲۰۴۰ به جامعه‌ی بدون سیگار دست یابیم!”

فضاهای عمومی عاری از دود تنها یک سیاست در مجموعه‌ی کارهای موثر کنترل دخانیات، MPOWER، برای کمک به کشورها برای اجرای کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات و مهار اپیدمی دخانیات است.
هشت کشور تنها یک سیاست MPOWER تا پیوستن به رهبران کنترل دخانیات فاصله دارند: اتیوپی، ایران، ایرلند، اردن، ماداگاسکار، مکزیک، نیوزلند و اسپانیا.
هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، ۴۴ کشور هیچ یک از اقدامات MPOWER WHO را انجام نمی‌دهند و ۵۳ کشور هنوز ممنوعیت کامل سیگار در مراکز بهداشتی را ندارند. در همین حال، تنها حدود نیمی از کشورها دارای محل کار و رستوران خصوصی بدون سیگار هستند.
دکتر رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها می خواهد که تمام اقدامات MPOWER را در بهترین سطح برای مبارزه با اپیدمی دخانیات، که ۸.۷ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌کشد، اجرا کنند و با صنعت‌های تنباکو و نیکوتین را که علیه این اقدامات بهداشت عمومی لابی می‌کنند، مقابله کنند.

سالانه حدود ۱.۳ میلیون نفر بر اثر دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند. همه‌ی این مرگ‌ها قابل پیشگیری هستند؛ کسانی که در معرض دود سیگار دست دوم قرار دارند در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی، بیماری‌های تنفسی، دیابت نوع ۲ و سرطان هستند.
این گزارش نشان می‌دهد که همه‌ی کشورها، صرف نظر از سطح درآمد، می‌توانند تقاضا برای تنباکوی کشنده را کاهش دهند و به موفقیت‌های بزرگی در سلامت عمومی دست یابند و میلیاردها دلار در هزینه‌های مراقبت های بهداشتی و بهره‌وری اقتصاد صرفه‌جویی کنند.