یک مسکن جدید در سال ۲۰۲۳ کشف شد!

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
مسکن

نتیجه‌ی کارآزمایی‌های بالینی یک مسکن جدید غیرافیونی نشان داده‌اند که در کاهش درد حاد پس از عمل موثر بوده و می‌تواند راه جدیدی را برای مدیریت دردهای کوتاه‌‌مدت گشوده و از استفاده داروهای مرتبط با مواد افیونی جلوگیری کند.

به گزارش نیتروطب به نقل از سیناپرس، مورفین‌ها موثرند و به‌طور معمول برای تسکین درد حاد تجویز می‌شوند. اما آن‌ها نگرانی‌های تنفسی شامل تنفس کند و کم عمق و احتمال سواستفاده و اعتیاد را ایجاد می‌کنند. بنابراین با ادعای جامعه‌ی پزشکی و پژوهشی در سراسر جهان مبنی‌بر وجود یک بحران یا اپیدمی مورفین، از توسعه‌ی جایگزین‌های تاثیرگذار غیرافیونی استقبال می ‌شود.
در این راستا دو کارآزمایی بالینی فاز دو، اثربخشی و ایمنی یک داروی مسکن غیرمورفینی جدید را پس از عمل جراحی ارزیابی کرده ‌اند. این دارو با نام VX-548، با مسدود کردن کانال سدیم NaV1.8 که در اعصاب درگیر در مسیرهای درد بدن یافت می‌شود، متفاوت از سایر مسکن‌ها عمل می ‌کند.

محققان دریافتند: در مقایسه با گروه دارونما، VX-548 که با بالاترین دوز تجویز شد، درد حاد را در یک دوره ۴۸ ساعته پس از هر دو عمل کاهش داد. دوزهای کمتر در مقایسه با دارونما تاثیری در کاهش درد حاد نشان نداد. در کارآزمایی ابدومینوپلاستی، عارضه‌ی جانبی سردرد و یبوست با VX-548 بیشتر از دارونما بود و این دارو باعث تضعیف تنفسی یا آرامبخشی در شرکت‌کنندگان نشد.

مارک والاس (Mark Wallace) متخصص بیهوشی متخصص در مدیریت درد و پژوهش‌گر این مطالعه گفت که در حالی که آزمایش‌ها نتیجه‌های امیدوارکننده‌ای داشتند، او نگرانی‌هایی داشت. وی گفت: ابتدا ایبوپروفن که می‌تواند در کاهش درد بعد از عمل موثر باشد، به عنوان داروی نجات مجاز شد و اطلاعاتی در مورد فراوانی مصرف این مسکن در گروه های آزمایشی ارایه نشد. سپس اطلاعات کمی در مورد مقایسه بین VX-548 و هیدروکودون بی تارترات-استامینوفن وجود دارد. با این وجود، والاس در مورد استفاده‌های بالقوه این مسکن جدید تا حدودی خوش‌بین است.

والاس در پایان افزود: شاید ناامیدکننده باشد که اندازه‌ی اثر این مسدود کننده کانال سدیم محیطی انتخابی کوچک بود و می‌توان نتیجه‌گیری محدودی در مورد اثربخشی آن در مقایسه با سایر داروها انجام داد، زیرا به‌طور مستقیم با هیدروکودون-بی تارترات-استامینوفن مقایسه نشد. با این حال، نتیجه‌ی این آزمایش نشان‌دهنده‌ی ظهور یک کلاس جدید هیجان‌انگیز از داروها در زمینه‌ی مدیریت درد است.