تغذیه با شیر مادر میزان ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
شیر مادر

«علیرضا رستمی کیا» به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر درباره اثر محافظتی شیر مادر در برابر سرطان بیان کرد: خطر سرطان پستان در زنان برای هر سال شیردهی به میزان ۴.۳ درصد کاهش داشته و هرچه مدت شیردهی بیشتر باشد، مادر محافظت بیشتری در برابر سرطان پستان دارد.

به گزارش نیتروطب به نقل از ایرنا، رییس مرکزهای بهداشت همدان گفت: همچنین احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در مادرانی که حداقل ۱۵ ماه شیر داده‌اند به میزان ۸۲.۵ درصد کاهش می‌یابد و در صورت عدم تغذیه انحصاری در ۶ ماه اول زندگی احتمال ابتلا به لوسمی (سرطان خون) حدود ۳۰ درصد بیشتر می‌شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار داشت: کودکان تغذیه‌شده با شیر مادر در بزرگسالی فشار خون و کلسترول خون پایین‌تری نسبت به شیر مصنوعی‌خواران دارند؛ هم‌چنین این نوع تغذیه با کاهش مرگ و میر در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است.

رستمی کیا درباره اثر شیر مادر در کاهش دیابت بیان کرد: کودکانی که از مادر تغذیه می‌شوند در بزرگسالی سطح کلوگز خون پایین‌تری دارند بنابراین احتمال ابتلا به دیابت نوع یک (۱) در شیر خوارانی که ۶ ماه تغذیه انحصاری ندارند ۴۰ درصد بیشتر از کودکانی است که تغذیه انحصاری دارند.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر به مدت ۶ ماه، احتمال ابتلای نوزاد به اضافه وزن و چاقی را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد؛ هم‌چنین بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده به ازای یک ماه تغذیه از مادر چهار درصد چاقی در کودکان کاهش می‌یابد.
رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: تغذیه نشدن نوزاد از مادر خطر ابتلا به اتیسم را به میزان ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد در حالی که تغذیه به‌ویژه در ساعت اول تولد با شیر مادر میزان ابتلا به اتیسم را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

رستمی کیا به بیان اثر محافظتی شیر مادر در برابر عفونت‌های تنفسی، گوارشی، ادراری، گوش، سپسیس (نوعی التهابمننژیت ،آسم و آلرژی پرداخت و افزود: شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند در مقایسه با شیرخوارانی که به طور انحصاری تغذیه می‌شوند هفت برابر بیشتر در خطر مرگ از اسهال و پنج برابر بیشتر در معرض خطر مرگ از پنومونی (ذات‌الریه یا سینه‌پهلو) قرار دارند.
وی اضافه کرد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت تغذیه با شیر مادر حداقل به مدت ۶ ماه از حدود ۵۵ درصد مرگ و میر ناشی از اسهال ، بیماری های تنفسی و بیماری های عفونی جلوگیری می کند.

رستمی کیا اظهار داشت: متوسط دریافت شیر توسط نوزاد در روز اول تولد هر نوبت ۲ تا ۱۰ سی سی، روز سوم هر نوبت ۱۵ تا۳۰ سی سی، از روز پنجم تا دهم تولد حداقل ۷۰ سی سی در هر نوبت و روز سی ام در هر نوبت ۶۰ تا ۱۲۰ سی سی معادل ۷۵۰ تا یک هزار و ۵۰ سی سی در روز است.

بیشتر بخوانید: دندان درآوردن نوزاد؛ ۵ راهکار برای تسکین درد آن

دهم تا ۱۶ مرداد به نام هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نام‌گذاری شده است و شعار امسال هفته جهانی شیر مادر «نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در محل کار، محل کار و جامعه» نامگذاری شده است.