ماده‌ای که از مقاومت آنتی بیوتیکی جلوگیری می کند

زمان تقریبی مطالعه: < 1 دقیقه
آنتی بیوتیک

دانشمندان یک آنتی بیوتیک جدید احتمالی را از سویه ای از باکتری موجود در خاک شنی کارولینای شمالی جدا کردند. این ماده قوی به نام کلوویباکتین به تازگی در آزمایشگاه‌های شرکت دارویی نوووبیوتیک کشف شده‌است.

کیم لوییس (Kim Lewis) میکروبیولوژیست دانشگاه نورث ایسترن و پژوهش‌گر این مطالعه می‌گوید: من فکر می‌کنم این پایان راه تکامل به سوی اجتناب از مقاومت توسط آنتی بیوتیک است. شنیدن این موضوع در بحبوحه‌ی بحران رو به رشد مقاومت ضد میکروبی که سومین علت مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۹ بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ منجر به مرگ ده میلیون نفر در سال شود، شگفت‌انگیز است.

لوییس خاطرنشان می کند: ما در مرحله اول هستیم، اما مهم‌ترین موضوع در مورد کلوویباکتین، این است که درک ما را از آنتی‌بیوتیک‌ها و آن‌چه ممکن است گسترش می‌دهد؛ توسعه‌ی آنتی بیوتیک های جدید تا حدی چالش برانگیز است زیرا ۹۹ درصد از گونه های باکتری به طور مشترک در آزمایشگاه رشد نمی‌کنند.

با استفاده از تکنیکی که در پژوهش‌های قبلی توسعه یافته‌بود، لوییس و تیمش باکتری تیم کلوویباکتین را از خاک جداسازی کرده و مجدد آن را کشت‌کردند که پس از سه ماه گونه‌ی جدید Eleftheria terrae carolina ظهور کرد. مارکوس وینگارت (Markus Weingarth) شیمی ‌دان دانشگاه اوترخت، توضیح می ‌دهد: از آن‌جایی که کلووی ‌باکتین از باکتری‌هایی که نمی‌ توانستند رشد کنند، جدا شده، باکتری‌های بیماری‌ زا چنین آنتی‌ بیوتیکی را ندیده‌ و زمانی برای ایجاد مقاومت نداشته‌اند.