غربالگری سلامت دانش آموزان در مدرسه

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
سلامت

امسال حدود ۱۶.۷ میلیون دانش‌آموز در مدرسه‌های سراسر کشور سال تحصیلی را آغاز می‌کنند و سلامت آن‌ها و پیشگیری از بیماری‌هایی که آنان را در طول سال تحصیلی یا زندگی‌شان تهدید می‌کند،از جمله موضوع‌های مهم و مطرح هر سال تحصیلی است. دانش‌آموزانی که هر یک امید یک خانواده و آینده و بقای آن هستند. هر ساله وزارت بهداشت سعی در اجرای برنامه‌هایی است که هر چه بهتر به این مورد بپردازد؛ حال موفقیت این نهاد در حفظ سلامتی آیندگان این کشور خود مبحث جدایی است.

مدرسه از لحاظ بهداشت خود محیطی مستعد برای بیماری‌زایی و انتقال بیماری است؛ در بستر این محیط بیماری‌های واگیردار به سرعت منتشر می‌شوند و با کنار هم قرار گرفتن دانش‌آموزان و تبادل فرهنگ‌های خانوادگی امکان ترویج فرهنگ درست یا اشتباه بهداشت در آن‌ها به راحتی فراهم می‌شود؛ حتا بوفه‌های مدرسه برای سلامت غذایی فرزندان این سرزمین مهم هستند؛ آن‌ها با عرضه خوراکی‌های ناسالم مانند چیپس، پفک و یا ترویج استفاده از مغذی‌ها مانند مغزهای مفید به بهداشت جامعه کمک کنند. در ادامه به صحبت‌های آقای صابر جباری، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدرسه در این خبر از نیتروطب می‌پردازیم.

خانواده ها به منو غذایی وزارت خانه توجه کنند

وی این مورد گفت: « چون امکان بازرسی مکرر از مدرسه‌ها و بوفه‌ی آن‌ها نیست، توصیه می‌کنیم سواد بهداشت غذایی خانواده‌ها، مدرسه‌ها و دانش‌آموزان بالاتر رود و از توزیع خوراکی‌های ناسالم پرهیز شود. فهرست مواد غذایی سالم را معرفی کردیم تا در سبد غذایی دانش‌آموزان قرار گیرد.

برای فعالیت مناسب در مدرسه ۲۰ هزار نیرو کم داریم

وی افزود: شش هزار مراقب هم‌اکنون در سیستم آموزش و پرورش در حال فعالیت هستند ولی اگر بخواهد کار به صورت درست و اصولی انجام شود، ما نیاز به ۲۰ هزار نیروی دیگر داریم که این مهم نیازمند مجوز استخدام از سوی دولت است.
مورد دیگر پایش سلامت جسمی-روانی دانش‌آموزان است؛ در این رابطه بهداشت دهان و دندان، بهداشت روانی، فعالیت فیزیکی، برخورداری از امکانات مناسب در مدرسه نقش مهمی ایفا می‌کند و در نتیجه‌ی آن بهبود کیفیت زندگی و آموزش دانش‌آموزان را خواهیم داشت.

پایش دقیق سلامت دانش آموزان در آینده نزدیک و غربالگری سلامت دهان و دندان

جباری در این خصوص گفت: می‌خواهیم پیمایش بهداشت دانش‌آموزان در حوزه‌های بوفه‌ مدرسه، بهداشت جسمی، بعد روانی، بهداشت دهان و دندان و فعالیت فیزیکی در بستر پرونده‌ی الکترونیک سلامت که با تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به اجرا در خواهدآمد، در آینده‌ی نزدیک داشته‌باشیم و سلامت دانش‌آموزان به‌صورت مداوم رصد کنیم.
وی افزود: تفاهم‌نامه در خصوص «بهداشت دهان و دندان» با تاکید بر مناطق محروم کشور امضا شده که در جهت ارتقای بهداشت دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان است.
او ضمن یادآوری اینکه آخرین پیمایش سلامت دانش‌آموزان با نام کاسپین در سال ۹۶ انجام شده‌است، گفت: در حال به‌روز کردن این پیمایش در ۸ مورد سبک زندگی، تغذیه، بهداشت دهان و دندان، سلامت روان و… در ۳ سطح فعالیتی پرسش‌نامه، معاینه و آزمایش هستیم و تا یک ماه آینده برنامه‌ی آن را نهایی و اجرایی می‌کنیم.