واکسن آنفولانزا را کی و چه کسانی بزنند؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
آنفولانزا

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شهریور را بهترین زمان تزریق واکسن آنفلولانزا برای گروه‌های پرخطر عنوان کرد.

به گزارش نیتروطب به‌نقل از ایسنا دکتر سیمین خیاط‌‌زاده با اشاره به شیوع هر ساله بیماری آنفولانزا از اواخر شهریور ماه، گفت: واکسن آنفولانزای هلندی، فرانسوی و ایرانی تحت لیسانس فرانسه در بازار موجود است و همه‌ی آن‌ها به فرم چهار ظرفیتی بوده و میزان ایمنی که ایجاد می‌کنند تفاوت چندانی با یک‌دیگر ندارند.

وی ادامه داد: تزریق این واکسن برای کسانی که در معرض خطر هستند، از جمله سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی، دیابتی، سرطانی و هم‌چنین کسانی که به هر دلیل سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه خانم‌های باردار جزو افراد در معرض ابتلا به آنفولانزا و بیماری‌های ویروسی هستند، یادآور شد: این افراد باید در اولویت تزریق واکسن باشند، چرا که هم برای خود مادر و هم جنین خطرناک است.

خیاط‌زاده بیان کرد: در خصوص کودکانی که تا به حال به آنها واکسن تزریق نشده، باید برای تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک معالج مشورت کرده و والدین خودسرانه عمل نکنند.

وی با بیان اینکه سویه‌ی در گردش کرونا در کشورهای آمریکایی، برخی از کشورهای اروپایی و چین اعلام شده اما در ایران هیچ مرجع قانونی سویه‌ی جدید را تایید نکرده است، گفت: در استان نیز آزمایش‌هایی که از موارد بستری و سرپایی انجام شده این خبر را تایید نمی‌کند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: در مرکزهای بهداشت استان واکسن‌هایی که به برخی از گروه‌های جمعیتی از جمله گروه‌های پرخطر به صورت رایگان تزریق می‌شود، در حال ارایه هستند.

وی ادامه داد: اگر چنان‌چه فردی به مرکز بهداشت مراجعه کند و پس از بررسی نشانه‌ها، بیماری وضعیت وی حاد باشد به مرکز سطح دو(بیمارستان) ارجاع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ماسک، بهترین راه پیشگیری برای سرماخوردگی‌ها است، تصریح کرد: هنگام بازگشایی مدارس دانش‌آموزانی که نشانه‌های بیماری دارند، تا جای ممکن در مدرسه حضور پیدا نکنند و اگر دوران شدید و حاد بیماری را رد کرده‌اند به مدت چند روز با ماسک در مدرسه حضور یابند.