رژیم کتوژنیک از راهکارهای درمانی سندروم تخمدان پلی کیستیک

زمان تقریبی مطالعه: < 1 دقیقه
رژیم کتوژنیک

طبق پژوهش‌های جدید، رژیم کتوژنیک با کاهش تولید تستوسترون در بدن زنان می‌تواند بر نشانه‌های بیماری تخمدان پلی‌کیستیک اثر بگذارد و در نتیجه‌ی آن، قدرت باروری در این بیماران بهبود یابد. سندروم تخمدان پلی کیستیک با چاقی و مقاومت به انسولین در ارتباط است و رژیم کتوژنیک از راه کاهش بروز چاقی و مقاومت به انسولین، می‌تواند در پیشگیری از سندروم تخمدان پلی کیستیک موثر باشد.

به گزارش نیتروطب مطالعه‌ی جدید در اندونزی به سرپرستی دکتر کانیزا خالد، مسوول پزشکی وزارت بهداشت مالزی و محقق اصلی این مطالعه، می‌گوید: «این مطالعه ارتباط ملموسی بین بهبود سطح هورمون‌های مرتبط با باروری و رعایت رژیم کتوژنیک در مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک نشان داد».

وی افزود: «این داده‌ها برای متخصصان زنان، تغذیه، غدد و ناباروری اهمیت به‌سزایی دارد و به آنان در راهنمایی‌های بالینی غیردارویی کمک می‌کند.» رژیم کتوژنیک بر پایه‌ی مصرف غذاهای پرچرب و کم کربوهیدارت است و بدن را در وضعیت کتوز قرار داده و موجب مصرف چربی‌ها می‌شود؛ پژوهش‌های قبلی نشان داده‌است که رژیم کتوژنیک باعث کاهش مقاومت به انسولین و کاهش وزن می‌شود.

در ادامه دکتر خالد توضیح داد: «این رژیم باعث تنظیم هورمون‌های جنسی در بدن زنان شده و منجر به دوره‌های قاعدگی منظم‌تر، کاهش نشانه‌های  PCO از جمله، رشد موهای زاید و جوش‌های صورت شود.»

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک؛ صفر تا ۱۰۰ و شاخه های مختلف آن

سندروم تخمدان پلی کیستیک با سطح بالای تستوسترون و دوره‌های قاعدگی نامنظم و از علت‌های ناباروری شناخته می‌شود و با مقاومت به انسولین و آکانتوزیس نیگریکانس ارتباط دارد و کاهش وزن از درمان‌ها اولیه‌ی این بیماری است که رژیم کتوژنیک می‌تواند با اثر بر زمینه‌ی آن‌ها باعث بهبود نشانه‌ها و قدرت باروری شود.